REALİZM:
- 19. yüzyılın ikinci yarısında Fransa’da ortaya çıkmıştır.
- Romantizme tepki olarak ortaya çıkmıştır.
- Gözlem ve incelemeye önem verilir.
- Belgelere dayalı eser oluşturmak isterler.
- Roman hayata tutulan bir aynadır veya roman hayatın aynasıdır.
- Günlük hayattaki olay ve kişiler anlatılmıştır.
- Tasvirlerde amaç, kahramanın iç dünyasını vermektir.
- Ders verme amacı yoktur.
- Yazar kendisini gizler.
- Doğa, çevre olduğu gibi tasvir edilmiştir.
- Kurucusu Gustave Flaubert’tir.
- GUSTAVE FLAUBERT: Madame Bovary, Salambo, Duygusal eğitim, Üç Hikâye
- STENDHAL: Kırmızı ve Siyah, Parma Manastırı (roman)
- HONORE DE BALZAC: Vadideki Zambak, Goriot Baba, Eugenie Grandet, eserlerine İnsanlık Komedyası denir.
- MARK TWAİN: Tom Sawyer’in Maceraları, Mississipi’de Hayat, Huklebery’nin Maceraları, Çetin İş
- GOGOL: Ölü Canlar, Taras Bulba (roman), Müfettiş (tiyatro)
- MAKSİM GORKİ: Ana, Üç Kişi
- TOLSTOY: Savaş ve Barış, Anna Karanina, Hacı Murat, İvan İlyiç’in Ölümü, Yaşayan Ölü, Ölümden Sonra Diriliş
- DOSTOYEVSKİ: Suç ve Ceza, Kumarbaz, Budala, Karamazof Kardeşler, Ezilenler,
- ANTON ÇEHOV: Vanya Dayı (oyun), Vişne Bahçesi (oyun), Martı (oyun), Üç Kız Kardeş (oyun)
- TURGENYEV: Babalar ve Oğulları, Rudin, Taşralı Kadın
- CHARLES DİCKENS: Oliwer Twist, Dawide Copperwilde, Antikacı Dükkânı, İki Şehrin Hikâyesi, Büyük Ümitler
- ERNEST HAMİNGWAY: Silahlara Veda, Çanlar Kimin İçin Çalıyor, İhtiyar Adam ve Deniz, Yenilmezler
- JOHN STEİNBECK: Fareler ve İnsanlar, Gazap Üzümleri, Sardalya Sokağı, İnci
- GONCOURT KARDEŞLER
- Türk edebiyatındaki temsilcileri: Sami Paşazade Sezai, Recaizade Mahmut Ekrem, Halit Ziya Uşaklıgil, Mehmet Rauf, Yakup Kadri, Reşat Nuri